A tanulás öröm, a tudás érték.

Szivacsagy

Agytakarítás

Élet a Facebook nélkül

2021. december 18. - Szivacsagy

Már régóta érett bennem az a gondolat hogy csökkenteni kellene a Facebookon, Instagramon és az egyéb közösségi médián töltött időmet. Mikor önfejlesztő előadásokat néztem feltűnt nekem Peter Sage. Peter nagyszerű előadó, kiváló ember, sokaknak segített az ötleteivel, motivációjával. Elmondása szerint majdnem 20 éve már nem olvas híreket. Szerinte a hírek szerkesztettek, manipuláltak, összezavarják az embereket. Egy idő óta híreket már én se nagyon olvastam. Rájöttem, hogy attól nem lesz jobb a napom, ha például tudom, hogy egy távoli földrészen földrengés volt vagy hogy valamilyen baleset történt egy tőlem messzi városban.

Honnan jött ez az ötlet? Elkezdtem komolyabban készülni egy nyelvvizsgára és akkor hoztam meg a döntést, hogy minimálisra csökkentem a közösségi média használatát. Furcsa, de valójában a Facebookot szeretem, az Instagramot imádom, sok embert követtek és öröm látni a gyönyörű képeket, hogy milyen szép az életük, milyen sikereket érnek el. Naponta többször is megnéztem ezeket a tartalmakat, illetve ha volt egy szabad öt percem, már nyúltam is a telefonomért. Azt mondtam magamban, hogy most kicsit fáradt vagyok a tanuláshoz, meg ez a néhány perc úgyse lenne jó semmi másra, de belül éreztem, hogy ez nem igaz.

facebook-no.png

Több mint egy hónap telt el a célkitűzésem óta, úgyhogy ennyi idő távlatából összegezhetőek a tapasztalatok. Természetesen sikerült megvalósítanom a tervemet. Ahogy mondtam, az Instagramot egyáltalán nem használtam, a Facebookra néha felmentem információt keresni, de olyan nem volt, hogy lapozgattam a az idővonalakon. Híreket továbbra se olvastam, csak az engem érdeklő blogokat követtem, illetve a nyelvtanuláshoz, munkámhoz való oldalakat látogattam meg. 

 

Negatívumok:

 

- FOMO

Bennem volt a félelem, hogy lemaradok így valamiről, de mivel elég élénkek a társas kapcsolataim és a környezetem, a barátaim továbbra is használták ezeket az oldalakat, általuk eljutottak hozzám a fontosabb hírek. Amelyikből meg már az elején láttam, hogy ez nem fontos számomra (például volt itt valamilyen úszóedző botrány), azokra nem is figyeltem fel,  nem is pazaroltam rá több időt. Persze nem állíthatom száz százalékosan, hogy eljutott hozzám minden fontos információ, de úgy érzem teljes volt az  életem így is.

fomo.jpg

- Youtube

Természetesen beindult egy kis kompenzáció, és a Youtube-ot sokkal többet használtam. Itt rengeteg hirdetést kellett fogyasztanom, és sok ajánlat közül válogatni. De valójában - mivel volt konkrét célom, a nyelvtanulás - ez nem okozott sok problémát, és a szelektálásba gyorsan belejöttem.

 

 

 Pozitívumok

 

- Több szabadidő

Sokkal több időm, minőségi időm maradt a családomra, barátaimra, sportra.

- Tisztább agy

Az agyam kitisztult, kiszállt belőle az a sok sok felesleges információ, gondolat és az általuk okozott aggódás. Az így kialakult energiát és időt a saját projektjeimre fordíthattam.

- Több új ötlet, gondolat

Furcsa volt, hogy milyen jó ötleteim születtek azokban a dolgokban, amiken dolgozok. Mondjuk egyértelmű, hogy ha az agyam kevesebb témán jár, akkor azokban sokkal jobb eredményeket érhet el.

- Hatékonyabb tanulás

Több időm maradt a tanulásra. Az egyik tanulása praktikám az, hogy egy kis kártyalapra írom fel a megtanulandó szavakat és amikor a telefonhoz nyúlnék akkor a telefon helyett ezeket a kártyákat veszem elő. Ez nálam nagyon működött, a telefonom mellett ott voltak a zsebembe ezek a jegyzetek és egyértelmű hogy melyiket választottam.

hapy_family.jpg

- Hatékonyabb internet és számítógép használat

Megtanultam szelektálni. Továbbra is használtam az internetet, de mivel a gondolataim csak egy bizonyos témakörben mozogtak, így szigorúan csak azok irányában végeztem internet használatot.

- Hatékonyabb munkavégzés

Sokkal szervezettebb lett a munkaidő beosztásom. Előtte még reggelente és sokszor este is ott ültem a gép előtt. Sikerült úgy kialakítanom a napirendemet, hogy délután csináltam meg a feladataimat és eljutottam arra a szintre, hogy volt olyan hétvége, hogy egyáltalán nem kapcsoltam be munka miatt a számítógépet. Közben a saját projektekjeimben hihetetlen előrehaladást tapasztaltam. Több régi tervem is elindult, illetve már egy hónap után elég szép szakaszba kerültek.

- Célorientáltabb életvezetés

Ahogy a munkáim beindultak, és eredményeket is mutattak - mivel éreztem, hogy jó dolgokat állítok elő, a jövőmet építem - a magabiztosságom, önértékelésem, céltudatosságom is nagyban fejlődött.

- Szelektálás a filmek között

Másik változás, hogy korábban elég sok filmet, sorozatot néztem. Szeretem őket, mindig is érdekelt a filmművészet. Most már ott is válogatok, ha valamilyen erőszakról vagy katasztrófáról szóló film van, meg se nézem. Itt is törekszem a gondolatébresztő, szép, kellemes élményekre.

- Youtube kincseinek felfedezés

Bár a közösségi médiát kerülöm, a YouTube az életem része lett. Itt rengeteg videót nézek, hallgatok. A napi dolgaim végzése közben mennek a podcast-ek is. Természetesen a nyelvtanuláshoz szükséges csatornákat követem. Már kialakult egy olyan felhasználói stílusom, hogy egyből megtalálom, mi az értékes. Azokat rendszeresen fogyasztom, bármi más, számomra nem hasznos tartalomnál már lépek is tovább.

 

youtube.jpg

 

Összegezve az elmúlt egy hónapomat, nagyon eredményesnek tartom. Fontos változásokat hozott az életemben, sok projektemtől nagy jövőt remélek. Sajnálom, hogy nem korábban vágtam ebbe bele. Legmegdöbbentőbb felfedezésem az volt, hogy úgy érzem, mintha az agyamat kitisztították volna és csak a fontos dolgok maradtak meg.
Természetesen egy ekkora változás később vissza hathat rám, lehet hogy visszatérek majd az Instagramra vagy a Facebookra, de azt már előre látom, hogy kisebb mértékben fogom használni ezeket a forrásokat.

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szivacsagy.blog.hu/api/trackback/id/tr8116780724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása